پیچ و مهره ساختمانی چیست؟

پیج و مهره ساختمانی
پرفروش ترین محصولات
پیچ استاد بولت
پیچ استاد بولت

پیچ استاد بولت​ پیچ استاد بولت ویژگی‌های محصول نام پیچ استاد بولت جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها

واشر قفلی
واشر قفلی عاج دار و معمولی

واشر قفلی واشر قفلی ویژگی‌های محصول نام واشر قفلی جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها موجود است برای

پیچ آلن
پیچ آلن

پیچ آلن پیچ آلن ویژگی‌های محصول نام پیچ آلن جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها موجود است برای

پیچ و مهره‌های ساختمانی طراحی استاندارد و گرید خاصی دارند که در پیچ و مهره‌‌های معمولی وجود ندارد. در واقع پیچ و مهره ساختمانی نوع خاصی از پیچ و مهره است که از آن‌ها در سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. در سازهای فلزی و اسکلت‌های فلزی از این پیچ و مهره‌‌ها استفاده می‌شود و این پیچ و مهره‌ها باعث استحکام سازه‌های فلزی نسبت به بتنی و سایر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع پیچ و مهره ساختمانی و کاربرد آنها تا آخر مطلب را به دقت مطالعه کنید.

استفاده و خرید پیچ و مهره ساختمانی چه مزایایی دارد؟

  • سرعت نصب

سرعت نصب و اجرای سازه‌‌هایی با پیچ و مهره فلزی نسبت به انواع جوشی بالاتر و بیشتر است. به جهت اینکه جوشکاری در این سازه‌ها حذف شده است و همه چیز به کمک پیچ و مهره متصل می‌شود خطاهای نصب و اتلاف وقت به حداقل رسیده و این بسیار رضایت بخش است.

  • امکان باز و بسته کردن سازه

اتصالات سازه‌های فلزی که با پیچ و مهره ساختمانی اجرا شده‌اند قابلیت باز کردن و نصب در جای دیگر را دارند. باز و بسته کردن سازه یکی از مزایای استفاده از پیچ و مهره ساختمانی برای سازه‌های موقت مانند داربست و پل‌های بسیار مناسب است.

  • ایمنی‌ و پایداری سازه

به لحاظ علمی و تئوری ثابت شده است اتصالات پیچ و مهره ساختمانی ایمنی و پایداری سازه بیشتری دارند و مقاومت بهتری در برابر زلزله و فشارهای جانبی دارند.

  • کیفیت ساخت

کیفیت ساخت سازه‌های پیچ و مهره‌ای و پیچ و مهره ساختمانی نسبت به انواع‌ سازه‌های جوشی بهتر و دوام بیشتری دارد.

  • مقاوم در برابر حریق

در دمای بالا پیچ و مهره ساختمانی و اتصالات پیچ و مهره‌ای مقاومت بیشتری نسبت به انواع‌ سازه‌های جوشی و دیگر جنس‌ها دارند.

  • هزینه کمتر

اجرای ساره با اتصالات پیچ و مهره‌ای ممکن است به لحاظ اقتصادی هزینه کمتری را به سازنده تحمیل کند.  البته معنای این حرف این نیست که در دو سازه با یک سطح مقطع آن سازه‌ای که پیچ و مهر‌ه‌ای کمتری می‌برد کم هزینه‌تر باشد‌ بلکه با بهینه سازی و ساخت مقاطع با وزن کم می‌توان هزینه را کمتر است.

  • همه‌گیری

در بیشتر جوامع اروپاییان و خارج از ایران هم از سازه‌هایی با اتصالات پیچ و مهره‌ای استفاده می‌شود و تقریبا استفاده از پیچ و مهره ساختمانی در همه جا رواج پیدا کرده و همه گیر شده است.

انواع‌ پیچ و مهره ساختمانی و کاربرد آن‌ها

  • پیچ شیروانی: این نوع از پیچ‌های مورد استفاده صنعتگران در سازه‌های ساختمانی است. پیچ شیروانی عموما از جنس فولاد و استیل ساخته می‌شود. این نوع پیچ شکل ظاهری شبیه پیچ‌های خودکار دارد و اما ظاهر نوک آنها کمی متفاوت است. دو نوع پیچ شیروانی سر مته‌ای و پیچ شیروانی نوک تیز در بازار موجود است که هر کدام کابرد خاص خود را دارند. از این دو نوع در ساخت سقف‌های شیروانی و شیب دار، دیوارهای کاذب،‌ کانکس و خانه‌های پیش ساخته، در و پنجره‌های دو جداره و… استفاده می‌شود.
  • پیچ سر خزینه: پیچ‌های سرخزینه به پیچی گفته می‌شود که سرتخت یا سر صاف است و برای سطوح یکدست استفاده می‌شود. پیچ سر خزینه معمولا از جنس آهن با روکش گالوانیزه است و به راحتی دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شود.
  • پیچ استاد بولت: این نوع پیچ تمام رزوه بوده و دو سر آن باز است. در اتصالات صنعتی و ساختمانی بسیار استفاده می‌شوند. این پیچ‌ها در برابر حرارت و احتراق مقاومت داشته و برای مکان‌هایی که با احتراق سروکار دارند کاربرد دارد.
  • پیچ متری: پیچ متری در واقع میلگرد ساده صنعتی است که پس از کشش آنها را به طول یک‌متر برش می‌زنند و رزوه کاری می‌کنند و از هر دو طرف با مهره بسته می‌شود. پیچ متری در صنایع چوبی، کابینت سازی و ساختمانی کاربرد دارند.
  • پیچ سر عدسی: این مدل پیچ سری گردی دارند و جزو پیچ‌های ماشینی محسوب می‌شوند. در صنعت ساختمان سازی برای اتصال قطعات متصل شونده کاربرد زیادی دارد‌ پیچ سر عدسی به پیچ کله قارچی و پیچ استوانه ای هم معروف است و کیفیت ساخت خوبی نیز دارد.
  • مهره خود قفل شونده: اتصالاتی که تحت فشار و ارتعاشات زیادی قرار دارند بهتر است برای محکم کردن آنها از انواع‌ مهره خود قفل شونده استفاده شود چرا که این مهره ها به راحتی باز نمی‌شوند.
  • مهره خروسکی: این نوع مهره به جهت اینکه در دو طرف خود دارای باله است به راحتی توسط دست باز و بسته می‌شود و به همین جهت کاربرد بسیاری دارد.
  • مهره شش گوش: این نوع مهره به جهت ویژگی‌های مثبت زیادی که دارد کاربردهای مختلفی در صنایع ساختمانی داشته و به راحتی با انواع مختلف پیچ بسته می‌شوند.

برای خرید بهترین پیچ و مهره ساختمانی به چه ویژگی‌هایی توجه شود؟

  • نوع پیچ و مهره

نوع پیچ و مهره جزو اولین نکاتی است که برای انتخاب بهترین پیچ و مهره‌ ساختمانی باید آن را در نظر بگیرید. در واقع نوع و پیچ و مهره‌ باید با توجه به شکل کلی اتصالات و میزان سختی دسترسی به اتصالات برای وصل کردن پیچ و مهره انتخاب شود.

  • جنس پیچ و مهره

جنس پیچ و مهره و متریال ساخت آنها بسیار مهم است. استحکام پیچ و مهره مخصوصا برای صنایع ساختمانی خیلی ضروری است. در هر اتصالی باید از پیچ و مهره با جنس مناسب استفاده کرد. معمولا آلومینیوم، پلاستیک، برنج، فولاد، استیل، آلیاژ مس و تیتانیوم از جمله متریال پرکاربرد در ساخت پیچ و مهره‌ها هستند.

  • قطر پیچ

قطر پیچ یکی از عوامل تعیین کننده برای کاربرد آن است و قطر اسمی پیچ، اندازه دور تنه و دور ساقه پیچ را مشخص می‌کند.  با توجه به این قطر می‌توان متوجه شد که آیا قطر اتصالاتی که قرار است بوسیله این پیچ و مهره‌ها به هم وصل شود مناسب است یا خیر

  • گام رزوه

این ویژگی با اندازه گیری فاصله بین دندانه‌ها مشخص می‌شود. گام رزوه به صورت عددی روی پیچ مشخص می‌شود و در واقع فاصله بین یک‌بار چرخاندن پیچ و مهره است.

کلام آخر

برای خرید پیچ و مهره ساختمانی نکات مربوط به خرید را مطالعه کرده و به دقت پیچ و مهره‌‌های مورد نیاز را انتخاب و سپس ثبت سفارش کنید. لازم است از فروشگاه‌های معتبر آنلاین یا حضوری خریدتان را انجام دهید که مشکلی در نصب و استفاده از آن پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شانزده =

سبد خرید

بستن (Esc)
برای خرید تماس بگیرید

ورود

بستن (Esc)

18 − 5 =

سایدبار Scroll To Top