مهره واشر دار

مهره واشر دار
ویژگی‌های محصول
ناممهره واشر دار
جنسفولادی، آلومینیوم، آهنی
اندازههمه اندازه ها موجود است
برای سفارش این محصول همین حالا قدام کنید
تصاویر محصول
توضیحات محصول

خرید مهره واشر دار

مهره‌های زیادی برای استفاده وجود دارند اما آیا می‌توان هر یک از آن‌ها را به جای دیگری استفاده کرد؟ قطعا خیر. برای مثال در ظاهر مهره‌های کاسه نمددار و واشردار تفاوت زیادی وجود ندارد اما جزئیات باعث ایجاد تفاوت‌های بزرگی در کاربری می‌شوند. مهره واشر دار به دلیل داشتن یک سطح پهن و دایروی از مهره‌های دیگر جدا شده است.

وقتی به مهره نگاه کنیم قسمتی شش‌ضلعی خواهیم دید که قسمت اصلی مهره به شمار می‌رود. درون جسم شش‌گوش، رزوه‌دار است و پیچ درون این بخش قرار می‌گیرد. پایین شش‌گوش یک دیسک دایروی پهن و نازک وجود دارد که به نام «واشر» معروف شده است. واشر قطعه فلزی کوچک، عریض و نازکی است که درون آن حفره دارد. یعنی واشر مانند یک حلقه فلزی است که از آن در صنایع مختلف بهره می‌برند. به دلیل وجود این قطعه روی مهره به آن مهره واشر دار می‌گویند.

انواع مهره واشر دار

موقع خرید مهره واشر دار با چند نوع از آن مواجه خواهید شد و فروشنده تعداد زیادی از مهره را برایتان خواهد آورد. تفاوت بین این همه مهره چیست؟ در حالی که همه آن‌ها با نام واشردار به فروش می‌رسند اما مهره‌ها در اندازه، جنس، طراحی، برند، شیوه ساخت، استاندارد و گریدبندی با هم تفاوت دارند که همه این موارد هم به تفاوت در کاربری منجر می‌شوند. در ادامه به بررسی موارد گفته شده می‌پردازیم.

اندازه و ابعاد مهره واشر دار

اندازه‌های مختلفی برای این مهره وجود دارد. اگر کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین مهره را کنار هم بگذاریم با اختلاف فاحشی روبه‌رو خواهیم شد. از آن جایی که تمام تولیدکنندگان از یک استاندارد پیروی می‌کنند به جای تولید هر سایزی از مهره، یک مجموعه متنوع از مهره‌ها را می‌سازند. پس ‌این طور نیست که هر سایز دلخواهی هنگام خرید پیچ و مهره ارائه شود. سایزهای موجود مهره واشر دار به شرح زیر هستند:

  • M 3
  • M 4
  • M 5
  • M 6
  • M 8
  • M 10
  • M 12
  • M 14
  • M 16
  • M 20

هر کدام از این سایزها دارای یک پکیج ابعاد هستند. مثلا کوچک‌ترین سایز مهره که M 3 است ارتفاع 3.7 میلی‌متری، قطر بدنه 5.5 میلی‌متری و قطر واشر 8 میلی‌متری دارد. بزرگ‌ترین سایز یعنی سایز M 20 به ترتیب 20، 30 و 42.8 میلی‌متری است.

البته این ابعاد برای انواع مختلف مهره واشردار متفاوت است. ابعادی که ذکر شد برای نوع عادی بود. در ادامه به معرفی هر یک از مدل‌های مهره واشر دار خواهیم پرداخت.

جنس مهره واشر دار

مهره‌ها همگی طوری ساخته می‌شوند تا به سادگی در کنار پیچ استفاده شوند. در واقع مهره‌ها مکمل پیچ‌ها به شمار می‌روند؛ مثلا اگر بخواهیم مهره‌ای را در کنار پیچ استاد بولت به کار ببندیم لازم است تا ابتدا جنس بولت را بشناسیم. استفاده از جنس متناسب با پیچ ضروری است. بعد از این مرحله می‌توان نسبت به خرید پیچ و مهره اقدام کرد.

مهره واشردار در جنس‌های گوناگونی مانند آهن، فولاد، آلومینیوم و استیل تولید می‌شوند اما پرفروش‌ترین جنس استیل و فولاد است. به دلیل وجود واشر در ساختار مهره بدیهی است که مصرف‌کنندگان از آن در اتصالات مجاور آب استفاده کنند.

این دو جنس در مجاورت با آب زنگ نزده و در بلندمدت مقاومت خود را حفظ می‌کنند. البته بین دو جنس فولاد و استیل تفاوت‌هایی وجود دارد که سبب ایجاد اختلاف قیمت مهره واشر دار می‌شود. اگر می‌خواهید مهره را در جایی استفاده کنید که فشار، حرارت و تحرک کمتری در اطراف اتصال وجود دارد بهتر است جنس استیل را بخرید اما در شرایط مخالف لازم است مهره، فولادی باشد تا بتواند در برابر تمام نیروها مقاومت کند.

طراحی و مدل‌های گوناگون

مهره واشر دار انواعی دارد که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مهره واشر عادی در ظاهر مانند این است که یک واشر را به انتهای مهره شش‌گوش چسبانده باشند. این مهره‌ها در خود به طور همزمان مهره و واشر دارند و فرد مصرف‌کننده با خرید از وجود هر دو شی بهره‌مند شده و دیگر لازم نیست به صورت مجزا واشر بخرد.

مهره واشر شیاردار هم نوعی از مهره قبلی است اما با یک تفاوت آن هم این که روی واشر شیارهایی تعبیه شده است تا باز و بسته شدن مهره به سادگی امکان‌پذیر نباشد. بعد از این که این مهره را چفت و بست کردید دیگر خیال‌تان راحت است که مهره سست نیست و تا مدت‌ها محکم خواهد ماند. مهره واشر شیاردار با استاندارد DIN 6923 تولید و عرضه می‌شود.

نوع دیگری از مهره به نام مهره واشردار کاسه نمدی است. قبلا در معرفی محصول مهره کاسه نمددار گفتیم که وجود یک پلاستیک درون رزوه‌های مهره باعث می‌شود تا پیچ و مهره به هم بچسبند و اصطکاک ایجاد شده بین آن‌ها مانع از باز شدن مهره می‌شود. اگر چنین پلاستیکی را درون رزوه‌های مهره واشر دار به کار ببریم به نوعی این دو مهره را با هم ترکیب کرده‌ایم. یعنی مهره شامل یک واشر و یک پلاستیک خواهد بود. استاندارد واشردار کاسه نمددار DIN 6926 است.

مدل دیگر ضخامت بیشتری دارد. به این نوع از مهره واشر تخت می‌گویند. دلیل این است که واشر ضخامت بیشتری دارد و بدنه مهره نیز ضخیم است. در نتیجه ارتفاع کل مهره افزایش می‌یابد. استاندارد این مهره DIN 6331 است. مدل دیگری از مهره نیز وجود دارد که با عنوان مهره واشردار قفلی معروف است. این مهره ترکیبی از مهره قفلی و واشردار بوده و از استاندارد DIN 6927 پیروی می‌کند.

همان طور که مشاهده کردید برای صرفا یک مهره چند نوع از آن تولید می‌شود و بعضی از آن‌ها ویژگی‌های مشابه مهره‌های دیگر را دارند. قیمت پیچ و مهره با استانداردهای ذکر شده متفاوت هستند؛ برای اطلاع از قیمت و جزئیات محصول به فروشگاه آرین پیچ مراجعه کنید.

کاربرد مهره

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های پیچ و مهره، کاربرد است. اصلی‌ترین کاربرد مهره واشر دار در صنعت خودروسازی است. همچنین صنایع پتروشیمی و نفت‌وگاز از دیگر مشتریان پروپاقرص این مهره هستند. مهره واشردار به تنهایی قابل استفاده نیست و بهتر است برای به کارگیری آن از آچار استفاده کنید. مهره واشردار به دلیل داشتن یک قطعه واشری کار ما را آسان می‌کند و باعث می‌شود تا بدون خرید و صرف هزینه اضافی برای واشر جداگانه، به هدف خود برسیم.

محصولات مرتبط
مهره سر بسته

مهره سر بسته

مهره سر بسته مهره سر بسته ویژگی‌های محصول نام مهره سر بسته جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها

مهره خاردار​

مهره خاردار

مهره خاردار مهره خاردار​ ویژگی‌های محصول نام مهره خاردار​ جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها موجود است برای

مهره واشر دار

مهره واشر دار

مهره واشر دار مهره واشر دار ویژگی‌های محصول نام مهره واشر دار جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها

سبد خرید

بستن (Esc)
برای خرید تماس بگیرید

ورود

بستن (Esc)

7 − چهار =

سایدبار Scroll To Top