کاربرد پیچ و مهره در صنایع خودروسازی     

پیچ و مهره در صنایع خودرو سازی
پرفروش ترین محصولات
پیچ استاد بولت
پیچ استاد بولت

پیچ استاد بولت​ پیچ استاد بولت ویژگی‌های محصول نام پیچ استاد بولت جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها

واشر قفلی
واشر قفلی عاج دار و معمولی

واشر قفلی واشر قفلی ویژگی‌های محصول نام واشر قفلی جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها موجود است برای

پیچ آلن
پیچ آلن

پیچ آلن پیچ آلن ویژگی‌های محصول نام پیچ آلن جنس فولادی، آلومینیوم، آهنی اندازه همه اندازه ها موجود است برای

خیلی ضروری است که یک مدیر پروژه و مهندس خودرو ساز با کاربرد پیچ و مهره در صنایع خودروسازی آشنا باشد و بداند چه پیچ و مهره‌ای برای چه امری لازم و ضروری است. با متریال محصولات آشنا باشد و در وقت لزوم و هنگام خرید پیچ و مهره صنایع خودروسازی بهترین انتخاب را داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد پیچ و مهره در صنایع خودروسازی همراه ما باشید.

بررسی کاربرد پیچ و مهره در صنایع خودرو

پیچ و مهره‌‌ها سهم زیادی در صنایع خودروسازی دارند جوری که بیشترین سهم در خودرو سازی را پیچ و مهره‌ دارند. همانطور که می‌دانید پیچ مسئول ایجاد اتصالات مختلف بین قطعات مختلف خودرو است و کاربردهای زیادی دارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

  • پیچ و مهره در بخشی از اتصالات خودرو که نیاز به باز و بسته شدن مداوم دارد استفاده می‌شود و کار تعویض یا تعمیر قطعه را برای افراد راحت‌تر می‌کند.
  • برای اتصالات صحیح و اصولی کابین،‌ موتور و قطعات خودرو از پیچ و مهره استفاده می‌شود. برای ساخت یک خودرو حدود 3500 پیچ استفاده می‌شود و این حقیقتا بی‌نظیر و عجیب است.
  • پیچ‌ها در صنعت خودروسازی به جهت متریال باکیفیت‌ قدرت تحمل نیروی کششی را داشته و فشار وارده در زمان حرکت را تحمل می‌کنند.
  • انواع پیچ فولادی و خشکه در قسمت‌های داخلی، چرخ و موتور خودرو کاربرد دارند.
  • پیچ‌هایی که دارای گرید 10.9 و 8.8 هستند به جهت مقاومت بالای کششی در زمان حرکت خودرو بیشترین کاربرد را در صنایع خودرو دارند.

 

انواع پیچ و مهره مورد استفاده در صنایع خودروسازی

  • پیچ ماشینی آهنی

از پرمصرف‌ترین انواع پیچ و مهره در صنعت خودروسازی پیچ ماشینی آهنی است. این پیچ طراحی خاصی داشته و دنده‌های به کار رفته در آن بسیار ظریف و دقیق هستند. فرو رفتگی دنده‌ها بسیار کم عمق و برای ساخت این مدل پیچ معمولا از ورق آهنی گالوانیزه سرد استفاده می‌شود. ظاهر آن استوانه‌ای تمام رزوه با سری تخت است.

  • پیچ ماشینی دوسو

جنس این پیچ پرکاربرد آهنی است و گام رزوه در آن با فاصله کم از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این پیچ با سایزهای مختلف تولید و استفاده می‌شود.

  • پیچ سر خزینه

برای ساخت این پیچ از فولاد و استیل استفاده می‌شود. بنابراین با توجه به نیاز مشتری می‌توان آن را با متریال مدنظر افراد تولید کرد. این پیچ دارای دنده‌های ریز است و برای محکم کردن اتصالات از این پیچ و مهره شش گوش استفاده می‌شود.

پیچ آلن از انواع‌ پیچ‌ شش گوش ساخته شده طبق استاندارد جهانی است که کاربرد بسیاری در صنعت خودروسازی دارد. این پیچ در گرید‌های مختلف آهنی و فولادی به صورت تمام دنده ساخته می‌شود.

  • پیچ استوانه

از انواع پیچ‌هایی که در مدل‌های پیچ سر عدسی و سر تخت از آن هم تولید می‌شود پیچ استوانه است. این پیچ کیفیت خوبی دارد و برای اتصالات کوتاه از آن استفاده می‌شود.

قیمت پیچ و مهره در صنایع خودر چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت پیچ و مهره از فاکتورهای مهمی پیروی می‌کند. به عنوان مثال جنس و متریال پیچ و مهره،‌ تیراژ پیچ و مهره و ابعاد آنها و همچنین رعایت استانداردهای لازم در آنها همگی در قیمت نهایی پیچ و مهره تأثیر گذار هستند. پیچ‌ها در گرید و کلاس‌های مختلفی تولید می‌شود و دقت ساخت آنها و کشور مبدأ تولید کننده و… همگی باعث تفاوت قیمت انواع پیچ باهم می‌شوند.

  • جنس متریال پیچ و مهره

یکی از عوامل اصلی تأثیر گذار در قیمت جنس متریالی است که پیچ و مهره از آن ساخته شده است. آلیاژهای مختلفی برای تولید پیچ و مهره استفاده می‌شود که هر یک دارای خواص متعدد و متفاوتی هستند. از میزان استحکام کششی گرفته تا مقاومت دربرابر خوردگی و ضربه و… که با توجه به نیاز مشتری ساخته و پرداخته می‌شود. از جمله متریال تولید پیچ و مهره می‌توان به آهن، آلومینیوم، آلیاژ مس  و فولاد و… اشاره کرد.

  • سایز و اندازه پیچ و مهره

آچار خور پیچ می‌تواند بین انواع‌ پیچ‌های شش گوش، پیچ آلن، پیچ گوشتی خور دو سو و چهار سو، پیچ شیروانی  و… متفاوت باشد که هر کدام پروسه قالب سازی و روش‌ تولیدی خاص با دستگاه‌های متنوعی را دارند. ممکن است برخی از آنها دارای پیچیدگی خاصی باشند و برخی ساده‌تر تولید شوند.

پس با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که پیچیدگی ساخت پیچ و مهره در قیمت آن تأثیرگذار است پس پیچ‌هایی که پیچیده‌تر ساخته می‌شوند طبعا قیمت بیشتری هم خواهند داشت. سایز و ابعاد پیچ و مهره هم در قیمت آن تاثیر دارد. در واقع هرچه قطر، وزن و طول پیچ و مهره بیشتر باشد به جهت متریال بیشتری که در آن به کار رفته قیمت بیشتری خواهند داشت. مثلاً  پیچ استاد بولت  و انکر بولت به جهت طول بیشتر نسبت به دیگر پیچ‌ها قیمت بالاتری دارند.

  • تیراژ تولیدی یا تعداد سفارش مشتری

هرچقدر تعداد سفارش و تیراژ تولیدی بیشتر باشد با توجه به سرشکن‌ شدن هزینه‌‌های قالب سازی و تغییر خط تولید قیمت پیچ و مهره کمتر خواهد شد و در عوض با کم شدن قیمت تیراژ هزینه‌های تولید افزایش و قیمت پیچ و مهره بیشتر خواهد شد.

  • نوع پوشش

پیچ و مهره با توجه به مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرایط محیطی می‌توانند پوشش ضد زنگ و خوردگی داشته باشند که روی قیمت نهایی تأثیر گذار خواهد بود.

  • کیفیت دنده زنی

اگر قصد خرید انواع‌پیچ و مهره (‌ متری، سر خزینه،‌ استاد بولت و… )را دارید آن را از برندی تهیه کنید که کیفیت دنده زنی و دقت ساخت بالایی داشته باشند و استانداردهای لازم را برای تولید پیچ رعایت کنند. کیفیت بالای دنده زنی روی قیمت نهایی اثر می‌گذارد.

کلام آخر

پیچ و مهره‌هایی که در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند به پیچ و مهره‌های خودرویی هم معروف هستند. آنها باعث محکم ماندن اتصالات کنار هم شده و امنیت و سلامت خودرو را تأمین می‌کنند. پس انتخاب پیچ و مهره در خودرو سازی بسیار حائز اهمیت است. صنعت خودرو جزو اولین صنایعی است که استفاده از انواع‌ پیچ و مهره در آن فراوان بوده و هم‌اکنون نیز انواع مختلفی از پیچ و مهره های باکیفیت در این صنعت استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

سبد خرید

بستن (Esc)
برای خرید تماس بگیرید

ورود

بستن (Esc)

17 − نه =

سایدبار Scroll To Top